pátek 29. srpna 2008

Hlásím chyby

Hlavní počítač v bytě bývá obvykle sdílen více uživateli, a dnešní Ubuntu to má (nebo by mělo mít, byla to i moje hlavní motivace přechodu na desktopech od Debianu k Ubuntu) už dobře vyřešeno. Ale i když má každý uživatel svůj vlastní počítač, tak stejně nejspíš chce sdílet data (například dokumenty, fotografie či hudbu) s uživateli ostatních počítačů v daném místě.

Při mé nedávné výjezdní instalaci Ubuntu mě proto překvapilo až zaskočilo, že jsem nedokázal na místě vyhovět požadavku domácích a zkonfigurovat systém tak, aby Nautilus (a ostatní GNOME programy) vytvářel adresáře zapisovatelné i pro ostatní uživatele. To je v podstatě hlavní podmínka pro to, aby si lidé navzájem mohli přejmenovávat a mazat soubory a samozřejmě vytvářet nové soubory či podadresáře. Normálně by mělo stačit nastavit proměnnou umask na hodnotu např. 002 (běžně bývá nastavena na 022), např. na konci souboru /etc/profile a odhlásit se/přihlásit se, ale v Ubuntu Hardy Heron se nedařilo.

Doma jsem si problém ověřil, zjistil jsem, že je jen v GNOME (v shellu změna umask fungovala OK) a rozhodl se přispět k opravě této zjevné chyby jejím nahlášením v Ubuntu Bug Trackeru. Než jsem ji však slepě zadal jako novou, prohledal jsem ostatní nahlášení chyby a tu "svoji" jsem už našel pod číslem 242618. Protože se zdálo, že dosah chyby je podceňován, připojil jsem se do diskuse pod chybovým hlášením a myslím si, že i touto drobností jsem nepatrně přispěl k tomu, že chyba byla nakonec poměrně rychle nalezena a opravena. Pokud si ji chcete ve své instalaci taky opravit, stačí povolit doporučené novinky a nainstalovat balíček "glib2.0". Update 1.září 15:20 - oprava chyby se právě dostala do Hardy Updates, takže se nainstaluje všem sama v rámci instalace bezpečnostních záplat a oprav.

Povzbuzen tímto úspěchem jsem nahlásil další chyby, které potrápí více uživatelů střídajících se u jednoho počítače: jednak zaseknutý a do nekonečna se opakující zvuk naskočení login okna při určitém pořadí přihlašování/přepínaní/odhlašování uživatelů (chyba č.257774, prozatím prohlášena za chybu grafického ovladače, s čímž moc nesouhlasím) a pak taky problém s viditelností VPN spojení při více přihlášených uživatelích (chyba č. 257767).

Proč to sem píšu: chci povzbudit ctěné čtenáře k hlášení chyb v programech, protože tato zpětná vazba je ve světě svobodného software velmi důležitá a hlavně přináší své ovoce! Pokud chybu, která vás trápí, nahlásíte, může být relativně rychle opravena a už vás nikdy trápit nebude. Pokud budete mlčet, můžete doufat, že ji nahlásí někdo jiný za vás, a mezitím jen čekat a doufat - ale pasivní přístup málokdy vede k cíli tak rychle jako vlastní aktivita...

Žádné komentáře:

Okomentovat