neděle 6. července 2008

Ubuntu Installfest

Už nejméně dva roky doporučuju všem svým známým a přátelům, aby si na počítače nainstalovali Ubuntu a postupně na něj přešli. Většinou dají na mou dobrou radu a pak se samozřejmě při jakýchkoliv problémech obracejí na mě - načež jsem je vždycky šokoval tím, že já Ubuntu neznám, protože ho nepoužívám - jsem věrný Debianu. Bylo to čím dál trapnější, takže jsem se rozhodl přejít na Ubuntu sám, abych se s tím systémem seznámil a byl tak schopen poradit a pomoci ostatním.

V pátek jsem instaloval Ubuntu na svůj nový stroj v práci (64bit, kvůli 4 GB RAM) a v sobotu/neděli jsem se o totéž pokoušel doma - jak na svém pracovním stroji, tak i na HTPC v obýváku. Sobota padla skoro celá na obývák - MythTV jsem sice nerozjel v daném čase ani s pomocí Mythbuntu (nějaké hloupé problémy s mysql-server-5.0, které jsem nakonec vyřešil mnoha odinstalacemi a reinstalacemi a ruční změnou root hesla pro mysql), ale za to jsem si užil pixel-perfect obrazu a znovu si připomněl, jak se dělá těch 1360x768 na LCD TV - o tom podrobněji ale až jindy. A nakonec jsem úspěšně shlédl i Transformers v HDTV a s DTS zvukem, sice přes Mplayer a nikoliv MythTV (0.21 ještě nemá nějakou klíčovou opravu v ffmpeg knihovnách pro korektní DTS passthrough), ale i tak to byl skvělý zážitek.

Desktop na pracovním stroji jsem zvládl poměrně rychle, přenesl jsem úspěšně i konfigurace Evolutionu, Pidginu a VPN, ale pak jsem zabředl do opravy nastavení DNS v PPTP VPN přes NetworkManager a úplně jsem se v tom na půl dne zasekal. V Debianu mi to funguje OK, ale v Ubuntu je všechno jinak (kupodivu, vždyť Network Manager i resolvconf je stejný, jsem si myslel), takže i když PPP po mé úpravě /etc/ppp/ip-up.d/0dns-up správně přidá "search " do /etc/resolv.conf, tak následně někdo (nejspíš NetworkManager) zahodí celý resolv.conf a přepíše to jiným podle sebe. A ještě nevím, odkud ho generuje a proč po svém, takže jsem to zatím nevyřešil. Napadá mě peprné slovo, ale nechám si ho na jindy...

Teď navečer jsem se pokusil v novém Ubuntu desktopu udělat pár nejzákladnějších věcí, ale všechny mě v podstatě vypekly: nejdřív se po připojení foťáku otevřely hned dva různé dialogy, jestli má načíst fotky a odkud (tuhle chybu jsem už před lety nahlásil), pak F-Spot sežral 100% CPU na stahování fotek z foťáku (to přece není normální) a nakonec, když jsem pak ty fotky přesunul do jiného adresáře a F-Spot znovu spustil, tak beznadějně vytuhl při pokusu o zobrazení metadat - hledal ty fotky na původním místě (asi má nějakou databázi, to jsem netušil) a když nenašel, tak zešedivěl a nešlo nic. Po zabití z něj zbyla dokonce zombie. No a pak jsem v Braseru zkusil vypálit pár MP3 do Audio CD a to vytuhlo už při načítání MP3 (několikrát, nakonec se to asi napopáté povedlo) a pak ještě odmítal pálit s nějakou podivnou chybou, kterou jsem nakonec taky nějak ukecal vytrvalýma pokusama znovu a znovu o totéž. Upřímně řečeno je to prakticky nepoužitelné. Nevrátím se znovu k Debianu? Zkusím ještě chvilku vydržet se zaťatým zubem...

P.S. swsusp mi v Debianu s kernelem 2.6.22 funguje skvěle, usínání na disk (s2disk, jinak známé asi jako Hibernace) je na 100% a probouzení stačí pohnout myší nebo ťuknout do kláves - pohoda jazz. V Ubuntu (kernel 2.6.24-19) hibernace nefunguje vůbec (vytuhne při ukládání, rozpadne se obraz), ale za to překvapivě perfektně funguje Suspend (asi s2ram v řeči swsusp, ale v Debianu mi to nefunguje). Má to jedinou vadu - neprobudí se na stisk klávesy nebo pohyb myši. No je tohle normální?

Žádné komentáře:

Okomentovat