neděle 5. dubna 2009

Strong?

Jako fanda do veškeré elektroniky se mezi problematikou nedotčeným příbuzenstvem a známými neváhám profilovat i jako instalatér a ladič satelitních parabol a přijímačů. Většinou se přitom dobře pobavíme (viz Bolkovo/Bohušovo slavné "chlapi doleva, doleva, doleva - ne, to už je moc!!") a bývá to pěkná práce (když je pěkné počasí). Včera přišel den jedné takové montáže. Počasí neuvěřitelně přálo, bylo opravdu horko - vždyť odpolední ruční orbu (dluh z podzimu) na domácím mikro poli jsem absolvoval nahoře zcela bez :-)

Vybral jsem opět satelitní sadu Strong SRT 6500, tedy komplet parabolu, dva konvertory, přijímač, dekódovací kartu Gital a příslušné drobnosti. Na podzim jsem měl se stejnou sadou už "tu čest" a výsledek se mi vzhledem k příznivé ceně zdál přiměřený.

Nejzajímavější bylo rozhodně připravené montážní místo s konzolou. Na rozdíl od obecných zvyklostí nebylo na střeše či někde vysoko - naopak se dá říct, že bylo hodně hluboko, rozhodně pod úrovní okolního terénu. Musím vyrobit fotku a přidat ji sem, mohlo by to inspirovat i jiné:

Přesto, že ta satelitní sada má velmi nepřesně značenou elevaci, a navzdory držáku konvertoru z materiálu, co ovlivňoval střelku kompasu, se podařilo zachytit nejdřív Astru na 19,2 stupňů a později i tu správnou na 23,5 st. To jsem byl opravdu rád, že nebylo nutné odkopávat svah, sundávat okap či jinak otevírat cestu signálu z družice k netradičně položenému místu.

Ovšem ladění dle ukazatele AGC (síly či kvality signálu) přijímače Strong 6500 je opravdu zážitek - v podstatě jsou tam jen dvě hodnoty - 0% nebo 100%. Málokdy člověk naměří něco mezi, třeba 90%. A pro skok z 0% na 100% (nebo i obráceně) stačí pohnout parabolou jen o desetiny milimetru. Asi by to chtělo ladit podle nějakého měřícího přístroje, který by zřejmě (oproti tomu sat. přijímači) ukázal rozdíl mezi 100% a 100% při drobném pootočení či naklonění paraboly. Nicméně nakonec jsem to nechal tak, že na všech transpondérech to ukazuje plnou sílu signálu - čas a počasí ukáže, jak je to dobře namířeno.

Za zmínku stojí též statný místní morák (česky krocan), který měl k mé přítomnosti vážné výhrady a chystal se mě opakovaně vyprovodit z pozemku. Nakonec se to obešlo bez incidentu díky pomoci domácích, ovšem jeho fotku sem chci dát taky. Jeho výhružné hudrování nechť si laskavý čtenář už představí sám :-)

Ladění samotného sat. přijímače je nepříliš automatické - je nutno ručně zadat údaje pro nedávno aktivované transpondéry např. s TV Barrandov či Prima COOL. Při běžném používání potom občas po přepnutí na jiný TV kanál zobrazí hlášku "Channel scrambled", což je hloupé, ale naštěstí to samo po krátké chvilce zmizí. A velká chyba je v EPG, které neumí kódování českých znaků na jiných kanálech než České televize (ukazuje UTF-8 jako ASCII, tedy české znaky jsou nahrazené dvěma paznaky). Detaily jsem nezkoumal - stačí mi, že na pokyn k OTA upgrade firmware z Astry řekl, že žádný novější firmware než v2.40 není k dispozici. A zdá se, že tlačítko "Down" na dálkovém ovladači se opravdu zamačkává (jak jsem na to narazil i v diskusích na internetu). Čili na otázku v nadpisu tohoto příspěvku bych si sám na závěr odpověděl: "děkuji, ale příště Strong už ne".

3 komentáře:

  1. Tak ke spatnym zkusenostem s vyrobky znacky Strong se pripojuji, ja debil si koupil DVB-T Strong 5011 a nadavam kazdy vecer, zrejme to nekomu venuji a koupim si neco lepsiho (a to bude cokoliv, treba obrazkova knizka).

    OdpovědětVymazat
  2. Zdravim, prosim te nenapsal bys mi navod jak na strong SRT 6500(ano, bohuzel ho mam taky:-()naladit Primu COOL? Vůbec mi to nejde a jsem z toho zoufalej. Kdyztak to posli na mail. Dekuju

    ColdSteel@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Nemám ten přijímač po ruce, takže jen z mé chabé paměti: v Nastavení -> Ladění se přepne výběr druhu ladění na TP (transpondér), čímž se povolí editace všech parametrů níže. Tam pak stačí vypsat frekvenci a další údaje nového transpondéru (k nalezení např. na Parabola.cz) a pak stisknout OK na správné položce, což uloží nový transpondér a pak už se dle něj dá skenovat. Není to vůbec intuitivní, zvláště pak když člověk hledá tu správnou položku, na které stisk OK udělá, co chtěl... Nicméně možná je to v návodu (který jsem neměl čas číst)... Pokud by nebylo, mohl bych to někdy, až navštívím to místo, zdokumentovat a dát na web.

    OdpovědětVymazat