sobota 19. března 2016

Tablet KB901 - smrt a rozborka

Kamarád Marek mi daroval tablet - krásný 9,2" neznačkový (nikde žádný nápis), že prý už je moc pomalý a ať si ho rozdělám a vezmu si z něj třeba displej. To mi přesně káplo do noty, protože se pídím po pořádném displeji pro Arduino/STM32/ESP8266, takže jsem tablet vzal a přinesl domů.

Tablet kupodivu normálně fungoval, i když opravdu pomalu. Běžel v něm Android 4.2.2 a byla předinstalována řada běžných aplikací. Nainstaloval jsem na něj Elixir2, abych zjistil, že zde nejsou žádné zajímavé senzory. Pak jsem nainstaloval Google Chrome a pustil můj oblíbený Peacekeeper web benchmark, ve kterém tablet dosáhl neuvěřitelně nízkého skóre 161 bodů (při splnění pouhých 2 HTML5 testů ze sedmi). To je asi 3x pomalejší než Raspberry Pi, nepletu-li se. Tak pomalý by gigahertzový procesor být neměl - něco tu musí být špatně.

Každého by napadlo, že v pozadí běží zpomalující aplikace, ale ne, žádné tam nebyly. Tak jsem se rozhodl pro rootnutí, že třeba nad tabletem získám lepší kontrolu a na něco přijdu. Po připojení k počítači jsem zjistil, že tablet si říká KB901 a že se ještě nedávno prodával za více než 100 amerických dolarů, tedy u nás tipuji na 3000+ Kč. Je v něm procesor AllWinner A13 běžící na 1 GHz, 512 MB RAM, a více než 9" displej má rozlišení pouhých 800x480 bodů. Ale jak se říká, darovanému koni na zuby nehleď. Navíc, 800x480 by pro Arduino/STM/ESP bylo úplně dostačující rozlišení.

Zde trocha dalších informací přímo z adb shellu:

root@android:/ # cat /proc/cpuinfo                                             
Processor : ARMv7 Processor rev 2 (v7l)
BogoMIPS : 1001.88
Features : swp half thumb fastmult vfp edsp neon vfpv3 
CPU implementer : 0x41
CPU architecture: 7
CPU variant : 0x3
CPU part : 0xc08
CPU revision : 2

Hardware : sun5i
Revision : a13b
Serial : 060365103731303050564b371625420e

root@android:/ # cat /proc/partitions                                          
major minor  #blocks  name

  93        0      16384 nanda
  93        8      16384 nandb
  93       16      32768 nandc
  93       24     786432 nandd
  93       32    1048576 nande
  93       40      16384 nandf
  93       48      32768 nandg
  93       56     327680 nandh
  93       64     262144 nandi
  93       72    5177344 nandj

Před rootováním mě napadlo nainstalovat CWM. Stáhl jsem si verzi 6.0.28 z XDA a našel dokonce i řadu nějak upravených ROM na ruské adrese. Instalace CWM nebyla úplně přímočará, protože tablet má několik zajímavých vlastností - například nejde zapnout, pokud je vložena SD karta. Také nejde zapnout při držení Volume+, což by mi mělo umožnit nainstalovat ZIP z SD karty. Nakonec jsem tam ručně rozbalený CWM dostal přes adb shell a taktéž ručně nainstaloval. Pak jsem musel ručně rebootovat do CWM a když jsem v něm konečně byl, ze samé euforie jsem dal "wipe cache" a "wipe data". A navrch nainstaloval SuperSU ze ZIPu.

A to jsem asi neměl dělat. Od té doby jsem už normální start neviděl. CWM začal hlásit, že nejde přimountovat žádný oddíl. Když jsem se z toho konečně vzpamatoval a zkontroloval cat /proc/partitions, zjistil jsem, že kernel z původních 10 oddílů nevidí ani jeden. V /dev/block bylo taky docela pusto. Napadlo mě podívat se na výstup dmesg, kterému vévodily stovky řádků následujícího znění:


[    2.728136] PHY_PageReadSpare : too much ecc err,bank 0 block 7,page 0 
[    9.875478] [FORMAT_ERR] There is not enough valid block for using!
[    9.881758] [FORMAT_ERR] There is not enough free blocks for distribute!
[    9.888469] [FORMAT_ERR] Format nand disk failed!
[    9.893184] [NAND]init_blklayer fail 

Pochopil jsem, že tady mi už pšenka nepokvete. Nevím tedy, jestli jsem zavinil smrt nějakým chybným krokem já, nebo jestli tento CWM nebyl to pravé ořechové, nebo jestli jsem se přesně trefil do momentu, kdy se vnitřní eMMC paměť definitivně odporoučela do křemíkového nebe, ale výsledek byl každopádně takový, že Android už nešel nastartovat. Neumím ho ani obnovit, když v /dev/block/ nejsou žádné diskové oddíly, na které by případně šlo nahrát některý z těch ruských firmwarů.

Rozloučil jsem se s ním a vzal do ruky šroubovák. Po chvíli jsem se dostal dovnitř:


Zajímavé, jak je všechno maličké - vlastně zhruba stejně velké, jako Orange Pi Plus. Procesor má na sobě nálepku o výstupní kontrole v prosinci 2013, takže tablet byl nejspíš ještě v české dvouleté záruce. To je docela tristní, že tabletu ještě v záruce odejde paměť - ten čip s ručně napsanou čínskou osmičkou. Zajímavé je, že nad ním je místo na další čip, takže tablet mohl mít i 16 GB vnitřní paměti. Teď kdybych byl frajer, koupím si někde stejnou paměť a normálně ji přepájím.

Místo toho jsem pokračoval v rozborce. Protože tablet nešel vypnout, musel jsem jako první odpájet čerstvě plně nabitou baterii:


Byla přilepena k zádům displeje nějakým hnusně smrdícím asfaltem, takže jsem ji musel vyhodit z domu. Ráno ji zkusím odbalit, asfalt zahodit a použít ji v nějakém Arduino projektu - 6500 čínských mAh se může hodit!

Na desce je ještě zajímavý WiFi modul vpravo dole - je samostatný, připájený shora na plošný spoj tabletu jen čtyřmi body (nepočítaje 2 body dole pro externí anténu). Zřejmě je připojen na vnitřní USB. Vtipná je anténa - drát vedle doprostřed displeje, kde je nalisovaná anténečka na takovém tom pružném "plošném spoji", který je přilepený na plechová záda displeje! To se už nedivím, že recenzenti psali, že už jedna zeď od WiFi routeru způsobuje problémy s příjmem.

Vlevo od něj je zřejmě řadič displeje - GSL 3680. Tento by chtělo nějak osamostatnit a připojit i s displejem k nějakému mému projektu. Ještě dál vlevo je napájecí (a nabíjecí) část se známým AXP209, nad ní slot na mikroSD kartu, nad ní vlevo od procesoru jsou RAM čipy a pak už jen vlevo nahoře dvě kamerky s trapným VGA rozlišením.

Úplně vpravo nahoře na tom výběžku plošného spoje je zřejmě část starající se o podsvícení displeje a na samém chvostu pak zvukový modul, jehož výstup je drátky spojen s maličkým reproduktorem, který se chytře drží zad displeje svým magnetem.

A to je konec. Displej samostatně zapojit neumím, eMMC paměť měnit nebudu - jediná možnost jak tablet oživit by byla naučit ho žít jen s SD kartou a na vnitřní paměť zapomenout. Ale nemá to smysl, když už mám krásný nový tablet. Takže sbohem a snad půjde použít aspoň ta baterie...

EDIT: našel jsem blog, kde se někdo povrtal v jiném tabletu, jehož vnitřnosti jsou velmi podobné. Dobře popsal jednotlivé broučky, tak to sem nalinkuji.

Žádné komentáře:

Okomentovat