úterý 29. března 2011

S ADSL už nebudu VOLný

Pamatuju hodně. První modem 2400 baudů, první pokusy o připojení k BBSkám, pak nový modem 14k4, pak nejlepší modem na světě USRobotics Courier, vlastní JoyBBS, Fidonet. Pak první pokusy s internetem, opět modem SupraFax 33k6, dial-up připojení a počítání sekund strávených online, které SPT Telecom TVRDĚ zpoplatňoval. Když zhruba v roce 2003 svitla naděje na WiFi připojení bez účtování za čas, okamžitě jsem po ní chňapl a za 900 korun měsíčně si užíval báječných 64 kbps. Pak šel čas a v létě 2008, když bylo WiFi na vrcholu a měl jsem už 3 Mbps rychlost bez jakýchkoliv omezení, byly výpadky tak časté a nepříjemné, že jsem zatlačil slzu, sundal anténu ze střechy a přešel zpět na měděný telefonní drát, co mi celou dobu hnil v zemi - tedy na ADSL.

Věděl jsem ale, že už nikdy ani za nic se nesvěřím do rukou žlutého ďábla, který se přes SPT, Telecom, Český Telecom, Czech Telecom a jiné značky, které si jeho pan ředitel nechal pokaždé mastně zaplatit (protože si je sám na sebe nejdřív registroval, pak přejmenoval státní firmu a pak jí prodal tu značku) dozrál až do podoby Telefonica O2. Stále je to ale ta samá firma, která místo investic a férových konkurenčních nabídek škube zákazníky a prodává jim aušus. Navíc jsem dobře věděl, že ADSL od O2 v mé lokalitě funguje velmi špatně, většina sousedů měla problémy, dosahovali sotva třetinové rychlosti oproti nominální, a platili jako mourovatí (paušál za telefon + paušál za ADSL = 900+ Kč).

Proto jsem využil možnosti LLU (pronájmu "místní smyčky", tedy toho drátu z telefonní ústředy až ke mně domů) a pořídil si ADSL od firmy Volný, což byli ve své době průkopníci paušálně placeného internetu v Česku. Za 699 korun měsíčně jsem si koupil 8192 / 512 kbps (příchozí/odchozí rychlost), bez omezení dat, s veřejnou statickou IP adresou, a fakt to jelo! No, musel jsem vyměnit dodaný modem za jiný, Edimax 7084B, který se ukázal být mnohem citlivějším, a pak jsem dokázal téměř nemožné - na 4200 metrů dlouhém drátu jsem se připojil rychlostí 8190/509 kbps!


Dva a půl roku jsem byl spokojen, výpadky byly za tu dobu asi jen tři a vždy byly rychle odstraněny. Rychlost přenosu nekolísala, při testech jsem dosahoval standardně přes 6,5 Mbps. Prostě pohoda. Z ničeho nic ovšem přišel dopis, který pravil, že společnost Volný, kterou mezitím koupil Dial Telecom, prodala všechny své domácí zákazníky jiné firmě - a nemohl jsem mít větší "štěstí" - prodala je Telefonice O2! Takže jsem se bez vlastního přičinění ocitl po 8 letech zpět v rukou ďábla, který mi už poslal dopis, že pozítří, tj. poslední březnový den, budu přepojen, změní mi IP adresu a stanu se jejich rukojmím...

Telecome, telecome, jestli mi nedáš pevnou veřejnou IP a nebo mi pokazíš mou statistiku přenosové rychlosti, prokleju tě! Tu máš aktuální screenshot z http://speedtest.net/ a opovaž se jet pomaleji!

Žádné komentáře:

Okomentovat