pondělí 7. října 2019

Použitelné chytré hodinky

Už dlouho všude říkám, že si postavím chytré hodinky - původně jsem se na ně chystal s Arduino MCU (ATMEGA328) a BT modulem (mám nakoupené součástky, už roky leží v šuplíku), ale jak se objevil WiFi čip ESP32 s vestavěným BT 4.0, bylo jasné, že ten je tím pravým srdcem mých budoucích hodinek.

Protože se mi mezitím rozbily klasické ručičkové hodinky, které jsem dostal v roce 1997, narychlo jsem si v Číně koupil velmi chytré a ne moc drahé hodinky, abych si neodvykl nošení něčeho na ruce. Dopadlo to u mě obvyklým fiaskem, jak jsem popsal tady:
http://joysfera.blogspot.com/2017/12/chytre-sportovni-hodinky-dm58.html

Problém byl hlavně v tom, že se musely nabíjet v podstatě obden, přestože jsem nevyužíval žádné jejich senzory. Další problém byl v tom, že displej se rozsvítil jen na požádání, což je u hodinek velké špatné. No a nakonec to ještě zabil Huawei, jehož Android zabíjí všechny aplikace na pozadí, takže jsem měl hodinky neustále bez spojení s mobilem, tudíž šly špatně a neukazovaly žádné eventy z mobilu. Úplně na nic!

Mezitím se mi podařilo vyřešit hlavní problém všech dnešních chytrých hodinek a vlastně i mobilů - zásadní žrout energie a tedy zkracovač doby mezi nutným nabíjením je displej! Jak TFT LCD, tak (v menší míře) i OLED při svícení spotřebovávají příliš mnoho energie. Toto výrobci řeší tím, že displej co nejdřív zhasínají. U mobilů jsme si na to už jaksi zvykli, tam se stejně rozsvícení displeje pojí i s akcí "odemčení" mobilu, takže to nevadí, ale u hodinek, na které se chce člověk jen rychle mrknout a vidět čas, je zhasínání displeje pořád ergonomicky moc špatné.

No a řešením je Memory LCD, displej od Sharpu, který nespotřebovává téměř žádnou energii, přestože všechno ukazuje. Už už jsem si ho chtěl objednat z dalekého zahraničí a zahájit stavbu svých vysněných hodinek, ale náhodou jsem se dočetl, že existují jisté komerční chytré hodinky, které prý vydrží v běžném provozu i 1,5 měsíce bez nabíjení. Zdálo se mi to jako sci-fi, ale nakonec jsem to riskl a koupil si v Česku za docela dobrou cenu Amazfit Bip od Xiaomi.

Nebudu chodit kolem horké kaše, ostatně textové recenze a videorecenze najdete i na českém internetu všude možně. Dovolte mi aktuální fotku obrazovky mého mobilu s aplikací, která ukazuje stav baterie a dobu od posledního nabíjení:


Ano, skutečně 51 dní hodinky jedou, celou dobu jim "svítí" displej (je trvale čitelný bez nějakého zapínání) a ještě mají 8 % baterie. Tj. vydrží téměř dva měsíce, což je tak neuvěřitelně dlouhá doba, že zapomenu, kde jsem vlastně nechal jejich nabíjecí kolébku :-) Všechno ostatní u nich také zdá se funguje správně - synchronizaci s mobilem udrží, notifikace z mobilu chodí, chybí snad jen čeština (místo ní jsou ve zprávách z Telegramu na displeji hodinek paznaky či prázdné obdélníky).

Jediné mínus v porovnání s mými vysněnými hodinkami je absence jakýchkoliv vlastních (či cizích) aplikací. Už jsem si myslel, že se to do doby stavby mých vlastních hodinek nevyřeší, ale dnes jsem objevil dvoje zbrusu nové hodinky, kvůli kterým vlastně píšu tento blog post.

Za prvé, firma známá vývojem a výrobou nabušených jednodeskových počítačů Pine64 (jako Raspberry Pi, ale lepších) chystá hodinky PineTime a to doslova za pár korun! Odkaz do jejich wiki s fotkami i cenou pod 500 Kč je tu: https://wiki.pine64.org/index.php/PineTime. Jsou/budou to open source hodinky pro programátory, kteří si tam budou moci přidat cokoliv budou chtít!

V diskusi pod článkem na Hackaday jsem se potom dočetl o možná ještě lepší možnosti: existujících levných čínských hodinkách SMA-Q2, na které jde prý bez jakýchkoliv problémů nahrát vlastní firmware z Arduina, či dokonce napsaný v javascriptu (espruino) nebo pythonu!! Příliš dobré na to, aby to byla pravda? No tak to se posaďte nebo něčeho podržte: tyto hodinky používají Memory LCD, které jsem přesně plánoval pro své vlastní hodinky! Tudíž by mohly mít i solidní výdrž baterie. Zdá se, že za 900 Kč ($40) už každý hacker ví, co si bude přát na letošní Vánoce :-)

P.S. tady jsou technické podklady k SMA-Q2, koupit je určitě půjde na Gearbest nebo Aliexpress.

13 komentářů:

  1. Super informace! Na PineTime se moc těším.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, bude možné na SMA-Q2 nahrát android (wear) ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nejspíš ne, protože ho nikdo nenaportuje a nejspíš určitě se tam ani nevejde.

      Vymazat
  3. České znaky na Amazfit Bip skvěle vyřeší aplikace "Tools & Amazfit".
    Provede odstranění diakritiky před odesláním textu do hodinek.
    A kromě toho umí nastavit ohromné množství užitečných věcí.

    OdpovědětVymazat
  4. Na Amazfit bip stačí nahrat český font. Vše je ok. To legálně umožňuje Xiaomi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je na to nekde navod? Myslim bez prehrani firmwaru. Jinak "Tools & Amazfit" umi spoustu dalsich veci.

      Vymazat
  5. S nákupem Bipu po 3 letech používání Mi Band 1S jsem trochu váhal, ale nakonec jsem hrozně spokojený. Zatím největším problémem, na který jsem narazil, byla synchronizace celodenního treku - na takové množství dat to evidentně není připravené. Uvítal bych ovládání přehrávání v telefonu, jinak mi ale vlastně nic nechybí. Za ty peníze pecka, hlavně ta výdrž.

    OdpovědětVymazat
  6. Já mám smart hodinky z tohohle eshopu a jsem s nimi docela spokojený. Předtím jsem měl klasický fit náramek, ale to rozšíření o další funkce jako emaily, telefonnování, smsky atd. je o hodně praktičtější a docela mě to baví. Ani bych nevěřil, že se s tím sžiju a zvyknu si na to, ale nakonec to mám docela rád. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. zkuste to napsat ještě jednou, ale bez odkazu do konkrétního obchodu, jinak to vypadá jako spam, který bych musel smazat.

      Vymazat
  7. Jiří Štěpnička15. července 2021 v 8:54

    Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud máte nutkavou potřebu pod článkem o chytrých hodinkách napsat, že je nemáte rád, tak aspoň nevkládejte odkaz na e-shop, to pak vypadá jako neplacená reklama.

      Vymazat
  8. Dík za článek. Já preferuju už jenom hodinky od Garminu, jsou úplně dokonalý. A jestli si viděl teď ty nové fenixy, tak myslim že musís mít podobný názor, nebo se pletu? :)

    OdpovědětVymazat