pondělí 14. července 2008

Ubuntu: od Mloka k Volavce

V sobotu se dařilo. Vyzbrojen první opravnou verzí Ubuntu 8.04.1 (Neohrožená volavka) jsem vyrazil na projížďku na kole (nedbaje varování meteorologů, že přijde menší konec světa) a po okružních 30 km jsem dorazil k přátelům, kteří provozovali Ubuntu 6.10 (Smělý mlok) a už dlouho mě volali, abych přijel nainstalovat něco novějšího.

Bez většího úsilí/násilí jsem provedl instalaci na volný diskový oddíl, přičemž jsem využil nabídky instalátoru pro přenos uživatelských účtů z předchozího systému. Po instalaci mě vlastně ani moc nepřekvapilo, že nic nepřenesl (udělal mi to už poněkolikáté), účty jsem založil ručně, zkopíroval ~/.gaim (pro Pidgin) a záložky ve Firefoxu vyexportoval a naimportoval také úspěšně. Vše na první pohled fungovalo, až snad na tiskárnu/scanner Epson Stylus DX 4050, kterou jsem doufal, že Volavka lehce rozjede.

Po chvíli pátrání, proč tiskárna není nikde v systému dostupná, nás napadlo ji zapnout. Ihned se vše nadetekovalo, vše se samo nainstalovalo, otevřelo se velké okno správy tisku, kde bylo vše OK, a k tomu navíc vyskočilo malé okýnko vpravo nahoře, že si máme sehnat nějaký ovladač pro tiskárnu. Byl jsem zmatený (na co ovladač, když už je to nainstalované?), ale poslouchal jsem dobře míněné rady, proklikal se ovladačovým hledátkem a na konci, při výběru z možností "nový ovladač přepíše staré nastavení" a "ovladač načte nastavení z předchozího (DOPORUČENO)" jsem opět kývl na doporučené načtení nějakého nastavení. Ale tiskárna netiskla. Ani scanner nescanoval. Vše mlčelo.

Pro kontrolu jsme přeběhli do systému dodaného s počítačem (ten, co slibuje akorát Okna, zatímco Ubuntu dává celý dům), a tam se tiskárna (po výměně inkoustové náplně) rozhýbala. Vrátili jsme se do Volavky, ale tiskárna nic. Tak jsem si vzpomněl na zlaté pravidlo uživatelů počítačů (když něco nefunguje, první zkusíme vystoupit a nastoupit) a tiskárnu odinstaloval a nainstaloval znovu. Tentokrát jsem ovšem mazaně při volbě ovladače neposlechl doporučené zkopírování nastavení z předchozího čehosi, ale že nový PPD ovladač vše přepíše. A voila (popletení američani píšou viola) - vše se rozjelo, tiskárna se roztiskla, scanner se rozscanoval, nádhera.

Rozloučil jsem se a odfrčel nocí.. Poprvé jsem využil zánovní LED svítilnu na kole, kterou jsem koupil poté, co žárovková zklamala o půlnoci v hustém lese - nutno říct, že na plašení srnek LED blikání fungovalo skvěle. Dojel jsem domů právě včas, když začínal ten slíbený menší konec světa...

Žádné komentáře:

Okomentovat