úterý 15. března 2016

Tablet UMAX VisionBook 7Q Plus

Koupil jsem si dnes tablet, abych mohl ladit aplikace, které programuji pro Android. Úmyslně jsem chtěl ten nejlevnější a nejobyčejnější tablet na trhu, aby se mi nestalo, že program odladím na "nabušeném dělu" a potom v praxi u zákazníka narazím na nějaké problémy (způsobené třeba velikostí paměti, pomalostí procesoru, malostí rozlišení atd.). Proto jsem zadal na několika e-shopech "seřadit tablety od nejlevnějšího" a vybral první, který splňoval mé klíčové požadavky: IPS displej, 1 GB RAM a Bluetooth: vyhrál to UMAX VisionBook 7Q Plus za 1690 Kč.
První dojem po rozbalení: tablet je srandovně maličký - jen o málo větší než můj mobil. Je i tenký a lehký. Překvapením je náhradní modrý zadní kryt - asi pro lidi, kterým se celobílé provedení moc nelíbí.

Skvělé je, že kromě dobrého displeje a dostatečné velikosti RAM jsem získal ještě čtyřjádrový 64bitový procesor MT8163 s ARM Cortex-A53 architekturou běžící až na 1300 MHz a grafiku Mali-T720 s podporou OpenGL ES 3.1. Android je tu Lollipop verze 5.1, což je taky paráda (mnoho prodejců bez uzardění pořád prodává zařízení s Androidem 4.x). Rozlišení 1024x600 v 7" neurazí ani nenadchne. Potěší řada senzorů (zrychlení, gravitace, magnetického pole, orientace, rotace), je tu gyroskop a především přijímač GPS, který v levnějších tabletech vůbec nebývá. Kamery 2Mpix/0,3Mpix (zadní/přední) odpovídají ceně tabletu a fotit s nimi nic nebudu. Výborný je ale miniHDMI výstup. USB je OTG: připojená fleška, myš i klávesnice fungovaly skvěle. USB zásuvka je zároveň vstupem pro externí zdroj, takže není potřeba ssebou tahat speciální nabíječku, stačí cokoliv s mikroUSB výstupem (třeba v autě). Slot na mikroSD kartu je tu také, co víc si přát?

Hned po rozbalení jsem tablet podrobil rychlostním testům. AnTuTu benchmark je etalon, použil jsem tedy jej (ve verzi 6.0.1). Celkové skóre je 29111 bodů: 3D test měl 2352 bodů, User eXperience 12035 bodů, výkon CPU 10798 bodů a rychlost RAM 3926 bodů. AnTuTu HTML Test, který jsem omylem pustil samostatně, ukázal 17264 bodů. Pravda, náročné AnTuTu testy 3D grafiky dost pokulhávaly - ukazovaly těsně nad 1 FPS. V praxi by to chtělo zkusit některou ze starších 3D her, měly by díky Mali-T720 jet pěkně (mám koupený Asphalt 6, tak příležitostně zkusím). Při běžném používání je tablet zcela plynulý a reaguje okamžitě.

Zajímavé jsou předinstalované aplikace: OneDrive, Word, Excel a PowerPoint jsem v androidím tabletu opravdu nečekal! Ovšem řadový uživatel přicházející z MS Windows musí být šťastný jak blecha. Dále potěší ES File Explorer (standardní Android přijde bez správce souborů a uživatel tápe) a nakonec je tu i iVysílání, které k mému překvapení normálně funguje a přehrává pořady z archivu ČT (pokud nesáhneme na posuvník v čase pořadu, to už se pak nerozběhne). Samozřejmě je tu kompletní sestava aplikací od Google. Navíc najdeme ještě MX Player, FM Rádio (wow, takže tablet má i rádio!). Boží třešničkou na dortu je plovoucí aplikace (vznáší se nad čímkoliv spuštěným) zobrazující aktuální vytížení každého ze čtyř jader CPU.

Z výše popsaného mám pocit, že tablet je na svou cenu velmi dobře vybavený jak po HW stránce, tak i programově. Podle mého názoru je ihned po vybalení plně použitelný pro kancelářskou práci i multimediální zábavu. Jdu zkusit pustit na něm mé vlastní aplikace :-)

EDIT: doplněno o pár dní později
Ukázalo se, že tento super levný prcek má kromě všech super vlastností zmíněných výše ještě jednu naprosto zásadní - umí 802.11ac, tedy WiFi v pásmu 5 GHz! Tím se morálně posouvá o další level výše a je přímo předurčen do husté bytové zástavby, kde už pásmo 2,4 GHz skomírá a jedinou možností bezdrátového Internetu je přejít na 5 GHz, což dneska ještě málokteré zařízení podporuje.

Ještě zmíním výsledky v testu Peacekeeper - 609 bodů celkem (při třech HTML5 testech ze sedmi). Podrobné výsledky: Rendering 34,4 bodů, webglSphere 57 FPS, HTML5 Canvas 7 bodů, Data 8100 bodů, DOM operace 2254 bodů a Text parsing 19276 bodů.
Pro porovnání Nexus 5 s 2,26 GHz CPU - 678 bodů (a taky jen 3 HTML5 testy ze sedmi). Podrobné výsledky: Rendering 28 bodů, webglSphere 57,6 FPS, HTML5 Canvas 5,7 bodů, Data 11113 bodů, DOM operace 2524 bodů a Text parsing 31925 bodů. Samozřejmě identický browser (Chrome 49). Závěr - tablet je nečekaně rychlý a šlape na paty 5x dražším zařízením!

23 komentářů:

  1. Moc jste mě svou recenzí potěšil. Dnes v noci jsem jej objednal.
    Chtěl jsem jenom něco na čtené knížky před usnutím do postele aby
    mě to nekoktalo a volba padla na tohle mrně. Asi existuje něco
    jako přenos myšlenek na dálku, protože koukám že v době kdy jsem
    vybíral, tak jste vystavil tuto recenzi a koukám, že jsem vybral dobře a že se bude hodit i na další věci. Vilém Žatec.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fajn potvrzení přenosu myšlenek na dálku :) Jsem rád, že vám ta moje mini recenze pomohla.

      Vymazat
  2. Zdravím můžete mi dát informací kde jste zakoupil visionbook 7q který jste recenzoval na alze má jiné parametry.děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jen že na alze se píše grafika mali-450mp a vy uvádíte mali-T720 a na stránkách přímo výrobce udává mali-450mp takže jsem trochu zmaten mimochoden teď jsem na alze zakoupil ten samý ale intel sofia verzi (má mali-450 mp4 - pecka) ale boha pomalejší tablet jsem v životě neměl v ruce takže jsem jim ho dnes vrátil a jdu do tohoto dík za čupr recenzi

      Vymazat
    2. Připomínám, že tablet už dlouho nemám, takže nemůžu to T720 znovu ověřit. Ale tehdy jsem si snad nevymýšlel, ale opsal to z nějakého zdroje, snad z výsledků benchmarku? Nevzpomínám si.

      Vymazat
    3. Prozradíte, prosím, jaký strojek používate nyní a zda lze očekávat nějakou "stejně hutnou" recenzi?
      Mira

      Vymazat
    4. Nemám teď žádný tablet, ale můžu vám docela přesně popsat, na jaký čekám: 7" je málo, to je jako přerostlý mobil. Tablet by měl mít úhlopříčku minimálně 9" při poměru stran 4:3, nebo až k 10", pokud by to byla úzká nudle (16:9). Rozlišení FullHD nebo víc. Pak už stačí jen decentní čipset (dnes dávají do mobilů osmijádra, tak něco podobného i v tabletu), aspoň 2 GB RAM (mobily dnes mají 3-4 GB), trochu úložného prostoru (32 GB a víc), všechny užitečné senzory (nezapomenout gyroskop a magnetometr), rozumnou kameru (aspoň 5 Mpix) kvůli rozšířené realitě a to je asi vše. Určitě tam nechci SIM kartu - to je u nás při astronomických cenách za mobilní data zcela zbytečné. No a celé by to mělo stát pod 3500 korun.

      Vymazat
    5. Děkuji za doporučení.
      Jak nyní ladíte aplikace, které programujete pro Android?
      Mira

      Vymazat
    6. děti mají tablety, staré 8" Acery...

      Vymazat
  3. Kolik Mb je volných pro user data po prvním boot? thx

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, stará diskuze, ale prosím o info - má uvedený tebalet v nastaveních jiných sítí také podporu na ethernet? Žádný prodejce mi to jaksi neumí sdělit. Plánuji koupit UMAX, ale 10Qi 3G, snad nebude zásadní rozdíl ve výbavě... Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. čemu říkáte "podpora na ethernet", když tablet nemá ethernetovou zásuvku?

      Vymazat
  5. Pouziji samozrejme prislusnou redukci micro USB + ethernet. Funkcni je ale u Android zarizeni pouze kdyz je v nem uvedena v sekci site/ethernet. Nektere tablety to maji, jine nikoliv...

    OdpovědětVymazat
  6. aha, no já už ten tablet nemám, takže se podívat nemůžu. Podle mých zkušeností je rozhodující, jestli je v kernelu přítomný správný ovladač pro Ethernet přes USB. Z mně neznámého důvodu Google všechny ovladače z Linuxu vyhazuje, takže tohle bývá často konečná.

    OdpovědětVymazat
  7. Co recenzent zamlcel je ZOUFALE slaba baterie...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na její limity jsem nenarazil. Není možné, že by vám běžel nějaký process, co ujídá procesor? Jak vlastně hodnotit dostatečně silnou baterii, když každý používá tablet jiným způsobem, jinak ho zatěžuje, dokonce má i jinak nastavenou intenzitu podsvícení displeje?

      Vymazat
  8. Dobrý den, baterie je Li-Ion 2500mAh. Ovšem při BĚŽNÉM provozu tabletu vydrží cca 1,5 hodiny přehrávání filmu ve formátu mp4. O hraní hry mimo nabíječku nelze vůbec hovořit. Dal jsem na dobré recenze a tablet jsem koupil dceři, po téměř 4 měsících vydrží méně, než 1 rok staré Lenovo s baterií slabší... Podsvícení jsem zreguloval na polovinu, zakázal wi-fi, automatické aktualizace a odinstaloval nebo zakázal vše co není nezbytně nutné tam mít. Co se mi potvrdilo je, že jsem měl raději mnohem víc zainvestovat a koupit Samsung nebo již zmíněné Lenovo. Umax je omyl, který není ani výrobce...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozumím. Tablet jsem používal k testování svých aplikací pro Android, filmy ani hry nepoužívám, takže jsem na slabou baterii prostě nenarazil.

      Vymazat
  9. Dobrý den,
    Mám Tablet s klávesnicí Umax. Již týden se snažím najít zvukové zařízení pro tento tablet. Už nevím, podle základní desky jsem nic nenašel. Muže mi prosím někdo pomoct? Realtek nefunguje a ve správci zarizeni nemám vůbec řadiče her a zvuku. Prázdný čtverec a ta je napsáno ,chybí zvukové zarízeni. Díky a každou pomoc. Na Umaxu nemají žádné ovladače.
    Ondr

    OdpovědětVymazat
  10. Sice už je to hodně staré téma, ale třeba se najde pomocná ruka. Povedlo se někomu ho ROOTnout? Potřebuji nastavit, aby se po připojení napájení zapnul, při odpojení vypnul. Zkusil jsem "fastboot oem-off-mode charge 0", to proběhne zdánlivě v pohodě, ale nic se nezmění. Další možnost je zaměnit nabíjecí animaci za script, což bez ROOTu nelze.. Nějaký nápad?

    OdpovědětVymazat
  11. 7Q plus je dobrý, ale... Android MM 6 - a mapy pro GPS na kartu - "bezpečnost" této verze Andr. je hrozná.. Odmítl mi naformátovat už 2. SD kartu, že je pomalá.. Kingstone 16GB HC I tř.10, inzerovaná rychlost zápisu 90Mb..

    OdpovědětVymazat